miércoles, 9 de enero de 2013

WEBQUEST


Fins fa poc temps, la paraula Webquest no l’havia escoltat mai. Webquest, webquest.. que voldrà dir? En un primer moment, quan la mestra ens va explicar que avui tractaríem aquest tema directament el vaig relacionar amb les TIC, ja que l’assignatura s’anomena Alfabetització digital. Posteriorment, vaig pensar que seria alguna web útil per a mestres en la qual hi haurà informació o recursos per la nostra formació i tasca com a docents. No vaig donar en el clau de  la seva definició però si en el fet de ser webs útil per als mestres. 

La Webquest es tracta d’un tipus d’activitat fonamentada en una metodologia constructivista on els infants al ser els protagonistes del seu procés d’aprenentatge, fan un aprenentatge significatiu. El paper del mestre es de guia per a la resolució de dubtes que tinguin els infants o per atendre a les seves necessitats. 

Es parteix de la motivació i centre d’interès dels infants, sempre iniciant l’aprenentatge a partir del seus coneixements previs per enriquir-los i augmentar-los. La webquest ofereix una tasca a realitzar als alumnes els quals l’hauran de superar amb un treball conjunt, en equip. D’aquesta manera, es fomenta la interacció entre iguals i, per contrapartida, la socialització d’aquests. Per anar superant les activitats, passos o fases a seguir, els infants han de pensar, reflexionar, fer hipòtesis, fer prediccions dels possibles resultats, donar el seu punt de vista, revisar-lo i reconstruir-lo, etc. Tot això, suposa una posada en marxa de processos cognitius i reflexius que desencadenen en unes conclusions o solucions per afrontar el problema plantejat. 

Treballar a partir d’una webquest no està aïllat del currículum d’infantil, ja que es poden treballar les diferents àrees a través de les seves activitats. 

Personalment, crec que la Webquest és un recurs molt beneficiós per als infants ja no només és tracta d’una metodologia més a oferir per enriquir les diferents maneres d’aprendre, sinó que a més, compte amb el suport de ser una eina que requereix l’us de les TIC; un tema que agrada, interessa i motiva als alumnes perquè han nascut i estant vivint en l’era digital. L’escola ha d’adaptar-se als canvis de la societat i als avenços que es facin, perquè d’aquesta manera extraurà un punt des d’on iniciar un aprenentatge que motivi als infants i, a més, per aprofitar tots els avantatges que ofereixen les tecnologies existents.  

Mitjançant la realització de les activitats plantejades per la Webquest, els infants assumeixen un paper actiu, al ser els protagonistes del seu aprenentatge i al no limitar-se a escoltar i rebre informació proporcionada pel mestre sense fer una observació o experimentació directa. 

Cal dir, que la idea d’introduir la tecnologia en els mètodes d’aprenentatge de l’aula  m’agrada i considero que aporta beneficis als infants però establint uns límits, és a dir, no fent un abús excessiu d’ella. Amb això hem refereixo que s’ha de compaginar amb l’ús d’altres metodologies de treball que fomentin altres habilitats o capacitats en els alumnes per a que així assoleixin l’objectiu principal que volem els mestre: un bon desenvolupament integral. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario